DMD

jag o nea tittade förut på ett program som handlade om Stuart , 19år , som bar på en ärftlig sjukdom vid namn DMD - Duchennes muskel dystrofi . asså det var något av det hemskaste jag sett på länge . först trodde jag att programmet handlade om anorexia eller något liknande , då man fick se denna kille ligga på en sjukhus säng smalare än min underarm !!!! men så var inte fallet .. denna sjukdom är fruktansvärd o folk som drabbas av den lever knappt så länge att de får uppleva tonåren !

DMD är en muskelsjukdom o drabbar oftast killar då de endast bär på en X-kromosom men på senare tid har studier visat att även tjejer kan drabbas av sjukdomen . sjukdomen orsakas av en defekt gen på X-kromosomen , vilket leder till brist på proteinet dystrofin som finns i skelettmuskulaturen , hjärtat och till viss del i centrala nervsystemet . den vanligaste orsaken till död är ofta komplikationer i andningsmuskulaturen eller hjärtarytmi . ( info funnen på http://sv.wikipedia.org )

jag tycker detta är helt fruktansvärt , men som tur är har jag funnit olika sidor som informerar om att utvecklingen går snabbt framåt vad gäller behandling för att folk som drabbas ska kunna leva ett längre o mindre lidelsefullt liv .


Stuart Wickison - en underbar människa med den sjukaste viljestyrkan
att uppnå sina mål jag någonsin sett !



peace .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0